Wójt Gminy Brenna – podsumowanie pierwszych 3 miesięcy pracy.

Szanowni Państwo

Minęły 3 miesiące mojej pracy jak Wójta Gminy Brenna. Chciałbym Państwu zrelacjonować co się dzieje w urzędzie.

To były moje bardzo pracowite trzy miesiące. Nie zawiodłem się na przyjaciołach. Wspierają mnie w różnych formach – dziękuję. Nie zawiodłem się na współpracownikach – dziękuję. Na kilku osobach się zawiodłem. Deklarowane wspólne cele i wartości takimi nie były.

Włożyłem w tą prace więcej niż zamierzałem. Nie żałuję.

Przed nami ważne decyzje. Dotyczą one wyboru warunków funkcjonowania naszej gminy. Możemy usunąć odgrzewane od lat emocjonalne podziały wpływające destrukcyjnie na rozwój, wpływy podatkowe, zagospodarowanie przestrzeni. Możemy uwolnić niewielkie, ale posiadane i zamrożone zasoby w nieruchomościach i wbudować je ponownie w naszą przestrzeń jako mienie gminne z olbrzymią wartością dodaną finansowań zewnętrznych. Naprawdę mamy szansę na ODPOWIEDZIALNY ROZWÓJ. Chciałbym polecić Państwu najbliższą sesję RG, na której zaproponowałem możliwe i korzystne ekonomicznie, zwłaszcza w kontekście obowiązującej umowy 30 letniej dzierżawy, zbycie gruntu pod parkingiem hotelowym. Kolejną propozycją, która kontynuuje tylko rozpoczęte już w poprzedniej kadencji działania jest sprzedaż gminnej działki budowlanej w Górkach Wielkich z przeznaczeniem na rozpoczęcie prac prowadzących do  utworzenia PSZOKa przy terenach przemysłowych na Sojce wraz z szybkim utworzeniem tam boiska piłkarskiego.

Proszę Państwa, brak środków na inwestycje infrastrukturalne spowoduje, że stracimy szanse cywilizacyjną i będziemy jedynie administrować rzeczywistością. Zaprosiłem Państwa w kampanii wyborczej do nowego otwarcia. Do pozytywnego zaangażowania się w rozwój i poprawę naszego otoczenia. Patrzyłem na to z boku przez lata. Dostrzegłem możliwości i szanse zmian na lepsze. Proponuję je Państwu i Waszym reprezentantom na najbliższej sesji. Wszyscy Radni kandydowali z komitetu wyborczego „ODPOWIEDZIALNY ROZWÓJ”.

Przygotowany tekst jest obszerny dlatego polecam go państwu do lektury pod adresem internetowym www.rozwoj.net na dużym ekranie lub poniżej

Andrzej Kozieł

Na wstępie cytuję kilka fragmentów z mojego programu wyborczego, który jest w dalszym ciągu widoczny w internecie.

  1. „Obumierająca turystyka narciarska. Ze względu na degradację infrastruktury opuścili nas miłośnicy zimowego szaleństwa. Jeżdżą w Szczyrku, Ustroniu, Wiśle. Tam też zostawiają pieniądze w hotelach i restauracjach…..Rolą władz gminy nie jest budowanie takiej infrastruktury, ale zabieganie o inwestorów poprzez planowanie przestrzenne i wspieranie w procesach administracyjnych związanych z uzyskiwaniem decyzji środowiskowych i pozwoleń na budowę.”
  2. „Istotne jest dbanie w procesach inwestycyjnych o szeroko rozumiany pożytek publiczny, związany z potencjalnymi wpływami podatkowymi, a także z tworzonymi miejscami pracy…..Atrakcji tych nie stworzy jednak urząd, ale przedsiębiorcy (lokalni i zewnętrzni), którzy kierują się analizą otoczenia biznesowego w danej lokalizacji. Jednym z istotnych składników tego otoczenia jest sprawna, przewidywalna, kompetentna administracja samorządowa.”
  3. „Ostatnia kadencja samorządowa nie jest przykładem zgodnego, skutecznego dbania o rozwój Gminy przez Wójta i Radę. Słyszałem wzajemne zarzuty na sesjach Rady i w mediach lokalnych. Brak spójnego działania kontestowali niedoszli inwestorzy na Hali Jaworowej, rozpowszechniając negatywne opinie o władzach i mieszkańcach Gminy Brenna.”
  4. „Odwraca się tendencja likwidowania lokalnych posterunków policji. Trzeba wykorzystać okazję, przygotować lokalizację i zabiegać w administracji rządowej o przydzielenie obsady gminnego posterunku policji.”
  5. „Miedzy innymi podaż miejsc noclegowych rośnie szybciej niż ruch turystyczny. Konieczne jest powstanie większej ilości atrakcji turystycznych, kulturalnych, miejsc publicznej rekreacji i wypoczynku, infrastruktury dla turystyki rowerowej, miejsc oferujących rozrywkę i gastronomię.”
  6. „Powraca ponownie problem z zaprojektowaną rozbudową hotelu Kotarz. Jego osią jest umowa dzierżawy zawarta (na okres 30 lat) z właścicielem hotelu na gminny teren przylegającego do hotelu parkingu. Eskalowanie konfliktów poza pewną granicę powoduje, że nie da się już konstruktywnie rozmawiać. Przegrywają wszyscy. Słusznie zablokowaliśmy zamiar zabudowy Hali Jaworowej. Argumentowałem rok temu na sesji, aby hotele lokalizować w dolinie, a spacerować po górach (linki do wypowiedzi publicznych zainteresowanych stron i znajdują się w we wcześniejszych wpisach na blogu). Same szlaki górskie i widoki nie przyniosą nam jednak przychodów. Potrzebujemy infrastruktury i turystów.”
  7. „Cokolwiek wymyślimy dla polepszenia jakości życia i zamożności mieszkańców, będzie to wymagać stabilnego i zasobnego budżetu Gminy. Potrzeb jest mnóstwo. Brak lub zła jakość nawierzchni gminnych uliczek. Brak sieci wodociągowej w części Górek i większości obszaru Brennej. Zły stan sanitarny potoków (cieknące szamba). Nieuporządkowana przestrzeń publiczna w centralnych punktach Górek i Brennej. Brak tras rowerowych pozwalających dojechać z Górek do Brennej poza drogą powiatową.” „Wykup tych obligacji będzie istotnym obciążeniem w przyszłych latach (od 2025r.). Brakuje nam środków na wkłady własne, konieczne dla pozyskiwania dostępnych dotacji. Istotne zwiększenie dochodów budżetu może nastąpić jedynie, poprzez aktywne zabieganie o kapitał inwestycyjny. Zarówno drobnych jak i dużych inwestorów. Duże projekty infrastrukturalne o ile będą zgodne z przyjętą rządową strategią zrównoważonego rozwoju mają ponadto szanse na istotne zewnętrzne środki publiczne. Warunkiem koniecznym rozwoju jest jednoznaczne określenie kierunków rozwoju Gminy i konsekwentne, spójne działania władz samorządowych na rzecz ich realizacji. Określenie dla tych celów obszarów przestrzennych i zapisów w planach zagospodarowania przestrzennego. Oferowanie inwestorom sprawnego przeprowadzania niezbędnych zmian planistycznych. Zabezpieczanie interesów Gminy i gwarantowanie realizacji celów inwestycyjnych, poprzez możliwości jakie dają ustawowe regulacje w zakresie zintegrowanych planów inwestycyjnych. Widoczny od kilku brak współdziałania pomiędzy Wójtem i Radą Gminy, jeśli nie jest częścią przyczyn stagnacji to na pewno nie pomaga kreować pozytywnych rozwiązań.”
  • Poprawa nieefektywnej działalności samorządu w mijającej kadencji, to jeden z powodów mojego kandydowania. Kolejnym jest negatywna ocena działalności Wójta w ostatniej kadencji. Źle oceniam aktywne wspieranie zabudowy Hali Jaworowej, wprowadzenie w życie umowy wieloletniej dzierżawy parkingu przy hotelu „Kotarz”, dopuszczenie do zapaści finansów publicznych Gminy.”

I wpis z maja 2023 r.

  • „Z końcem kwietnia właściciel terenu ponownie wystąpił do Wójta Gminy Brenna o wprowadzenie zmian do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie góry Kotarz. Zmiana jak wynika z treści wniosku powodowana jest modyfikacją koncepcji inwestycji….Część III dotyczy drogi wewnętrznej do polany. Tu istotny jest obowiązek Gminy polegający na skomunikowaniu końca tej drogi z siecią dróg publicznych (jaki standard drogi jest niezbędny Inwestorowi i czy jesteśmy jako Gmina w stanie finansowo podołać budowie?)….. Brak dostępu do zaplanowanej drogi wewnętrznej to już bliżej zagrożenia sądem, o którym wspominał na sesji Pan Wójt. I ostatni temat to koszt przeprowadzenia zmian planistycznych. Inwestor uzyskał nie tak dawno zmiany zgodne z jego zamiarami……Może przy kolejnych korektach Inwestor powinien partycypować w kosztach.”

Tyle cytatów. Poniżej relacjonuję Państwu przeprowadzone lub zainicjowane działania.

Konsekwentnie zaczynam realizować przedstawiony Państwu program wyborczy. Poniżej wskazuję wybrane działania, które prowadziłem w celu jego realizacji.

Spotkałem się wieloma inwestorami z własnej lub ich inicjatywy. W szczególności byli to właściciele firm lub gruntów na terenie gminy. Oprócz wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny na Hali Kotarskiej w trakcie uzgodnień jest kilka innych wniosków. Chcemy w ten sposób wspierać możliwości inwestycyjne realizując zmiany planu na koszt inwestorów oraz rozwijać infrastrukturę publiczną przez inwestycje uzupełniające. W szczególności rozmawiałem w sprawie inwestowania z właścicielem wyciągu na Hyrcę, koreańską firmą JY (teren przemysłowy przy stanicy w GW), spółką RAPORT (teren budowlany przy kaplicy na Lachach), spółką CS KOTARZ, Doliną Leśnicy (wyciąg na Świniorce) , właścicielami kamieniołomów Głębiec i Tokarzówka… Prawie wszystkie te firmy oraz inne podmioty zostały oficjalnymi sponsorami naszych dożynek, co potwierdza ich zaangażowanie i plany biznesowe w gminie.

Przeprowadziliśmy z odwiedzającymi nas inwestorami analizy istniejących dokumentów planistycznych, wskazaliśmy administracyjne ograniczenia i możliwości realizacji ich planów. Uzgodniliśmy możliwy sposób przeprowadzenia procedur zintegrowanych planów inwestycyjnych. W sprawach poruszanych przez mieszkańców uciążliwości wynikających z transportu urobku z kamieniołomu uzgodniliśmy satysfakcjonującą przynajmniej na razie organizację ruchu i działań zmniejszających oddziaływanie. Mimo ograniczonych środków budżetowych na inwestycje i naprawy  drogowe prowadzimy zasobami ZBGK z udziałem środków przekazanych przez zainteresowanych mieszkańców budowę kilku odcinków dróg gminnych. Naprawione zostały uszkodzenia dróg wynikające z czerwcowych nawałnic. Przeprowadziliśmy też inwentaryzację szkód i odzyskaliśmy do budżetu ubezpieczenia mienia. Środki z ubezpieczeń już zostają wbudowywane w infrastrukturę. Przeprowadziłem uzgodnienia dotyczące zbycia lub uporządkowania stanów własnościowych niewielkich użytkowanych przez sąsiadów terenów gminnych w celu ich sprzedaży lub zamiany. Tereny te przestaną być „bezpańskie”, a zanotujemy pewien wpływ do budżetu.

Wójt regularnie spotyka się między sesjami z RG na nieformalnych spotkaniach konsultacyjno -informacyjnych. W tej kadencji nie ma problemów z komunikacją i organizacją pracy obu organów.

Przeprowadziłem analizy, rozmowy i wizje terenowe obiektów z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w sprawie utworzenia w Brennej posterunku. Obecnie nasza wstępna oferta (skonsultowana z RG) jest przetwarzana przez policję.

Stan budżetu nie pozwala na działania inwestycyjne inne niż już rozpoczęte. Zadłużenie nie pozwala na zaciąganie nowych pożyczek, a wpływy podatkowe nie wzrosną same z siebie zwłaszcza w okresie stagnacji gospodarczej. Zaczęliśmy więc od rzeczy małych, które mimo wszystko nie realizują się szybko. Mamy dzięki przychylności właściciel boiska dobrą umowę na korzystanie przez OPKiS z ich terenu dla celów statutowych. Boisko jest zadbane i funkcjonuje. Wykorzystaliśmy je również do organizacji udanej masowej imprezy, a posłuży również do zawodów pożarniczych. W trakcie realizacji jest zamówienie dodatkowy koszy naśmieci. Robią się ławeczki, ale niestety metodą gospodarczą z udziałem wolontariatu – co będzie jeszcze trwało. Zainicjowaliśmy i uzgodniliśmy z „Tauron Dystrybucja” rewitalizację przestrzeni przy stacji trafo obok UG. Przygotowujemy dokumentację do eleganckiego zagospodarowania gruntu gminnego wokół tej budowli w ramach programu „Zielona przestrzeń”. Jeżeli dokończymy z sukcesem rozmowy o dzierżawieniu terenu placu zabaw przy amfiteatrze będziemy prowadzić kolejny projekt rewitalizacji przestrzeni publicznej. Zmieniliśmy sposób wykaszania terenów na wałach Brennicy. Koszone są duże obszary, co kosztuje i zajmuje w tygodniach zasoby ZBGK. Koncentrujemy się obecnie na wykaszaniu maksymalnie możliwej szerokości wału w miejscach związanych z prowadzoną działalnością gastronomiczną, hotelową, usługową, kulturalną. Chcemy koncentrować turystów w otoczeniu tych obiektów w celu zwiększania ich obrotów i zapewnić dostępność zaplecza sanitarnego. Ograniczy to także obszar do sprzątania resztek biwakowania. Gdyby budżet pozwalał na wygospodarowanie kilkunastu tysięcy złotych przeprowadzone byłby już wymiany gruntów z Nadleśnictwem w celu rewitalizacji rekreacyjnej funkcji zbiorników na Hołcynie i Leśnicy. Uzgodnienia w kwestii sposobu realizacji celu z Wodami Polskimi i Nadleśnictwem zostały przeprowadzone.

Chciałbym zakończyć definitywnie dzielący mieszkańców spór wokół dzierżawy parkingu na rzecz hotelu „Kotarz”. Ustaliłem fakty wynikające z umowy dzierżawy jeszcze prze wyborami. Przeanalizowałem dodatkowo informacje z projektu rozbudowy hotelu i dane podatkowe. Zleciłem wycenę wartości rynkowej działki z parkingiem. Poniżej zamieszczam wyciąg z umowy dzierżawy, która daje dzierżawcy na najbliższe 27 lat całkowitą swobodę w dysponowaniu nieruchomością. W skrócie dzierżawca dysponuje gruntem na cele budowlane w granicach przeznaczenia w planie miejscowym. Ewentualne naniesienia na nieruchomości związane z parkingiem i  infrastrukturą będą musiały zostać wykupione przez gminę po zakończeniu umowy. Dzierżawca ma prawo pierwokupu. Dzierżawca płaci czynsz miesięczny w wysokości ok. 5000zł netto. Dzierżawca ma też ograniczenia wynikające z braku pełnej własności. Nie ma zagwarantowanej kontynuacji po zakończeniu. Nie może wybudować parkingu podziemnego. Poprzednia RG nie zgodziła się doprowadzenie kabla średniego napięcia po terenie parkingu dla ładowarek samochodowych. Pat trwa w kilku wątkach i nie przynosi nikomu korzyści. Sprzedaż gruntu powyżej wartości wyceny w operacie szacunkowym (kwota bazowa to 290zł/m2) jest dobrym i trwałym rozwiązaniem kilku problemów. Sprzedaż spowoduje utratę czynszu dzierżawnego, ale powinna to z nawiązką zrekompensować deklarowana rozbudowa hotelu wg. gotowego projektu (od strony boiska rozbudowa restauracji już się rozpoczyna). Obecnie hotel ma 3800m2 pow. użytkowej i wpłacił w 2023 r. 8900 zł z opłaty klimatycznej. Rozbudowa opiewa na dodatkowe ponad 7000m2 pow. użytkowej. Przy obecnej stawce podatku 31zł/m2 rocznie daje to potencjalnie ok. 220tyś zł wpływu do budżetu. Sprzedaż działki parkingowej jest jedynym szybkim sposobem stworzenia funduszu na pozyskiwanie pieniędzy rządowych i unijnych. Pozostałe nieruchomości wymagają wielomiesięcznych przygotować do transakcji w związku z wadami prawnymi. Wiedza o możliwości prowadzenia projektów dofinansowywanych jest mi potrzebna szybko ponieważ po złożeniu wypowiedzeń przez osoby pracujące w referacie funduszy zewnętrznych prowadzimy nabór na te stanowiska (referat przestaje istnieć 15 września wraz z odejściem jego kierowniczki). Jeżeli zrezygnujemy z aplikowania o środki zewnętrzne w związku z brakiem możliwości finansowania przygotowań i wkładów własnych to nie warto odtwarzać referatu (zrobimy sobie jednak krzywdę odrzucając szansę rozwoju). Przyjęcie i szkolenie nowych pracowników, którzy nie maja możliwości tworzyć projektów jest zbędne. Odtworzenie kompetencji w zakresie tworzenia projektów do dofinansowania po całkowitym wygaszeniu referatu będzie długotrwałe i kosztowne.

Fragmenty umowy dzierżawy z dnia 4.08.2021 zawartej pomiędzy Gminą Brenna, a CS Poland Centrum Sport Sp. z o.o. Należy podkreślić, że na część istotnych postanowień umowy wyraziła zgodę RG (30 letni okres, tryb bezprzetargowy, kwoty opłaty).

koniec cytatu

Środki z ze sprzedaży zbędnych  nieruchomości byłby przeznaczone na przygotowanie i udziały własne do projektów dofinansowanych środkami zewnętrznymi, a w szczególności na uratowanie przyznanych funduszy (wiersz 14 i 15 tab. 1, które są dostępne tylko w przyszłym roku ) na trasę rowerową z Górek do centrum Brennej. Dofinansowania są dostępne teraz i w przyszłym roku po złożeniu projektu i wskazaniu finansowania własnego. W przyszłorocznym budżecie będzie jeszcze trudniej wygospodarować pieniądze na nowe inwestycje. Zaczniemy spłacać obligacje, a wyzwanie są rosnące koszty oświaty oraz niezbędne podwyżki wynagrodzeń. Załączam na końcu tekstu tabelę nr 1 z dostępnymi obecnie lub przygotowywanymi naborami projektów. Wyróżniłem szczególnie istotne dla nas zadania. Rozpoczęliśmy procedurę sporządzenia planu ogólnego dla naszej gminy. To ważny dokument określający ład przestrzenny i kierunkujący rozwój miejscowości. Potrwa to do końca 2025 r.

Temat umowy dzierżawy parkingu już poruszałem i oceniam ją jako złą dyspozycję mieniem wiążącą nas poza przewidywalny horyzont planowania i rozwiązanie złe dla obu stron umowy. Sprawa zagospodarowania Hali Kotarskiej powróciła w formie zintegrowanego planu inwestycyjnego na wniosek inwestora. Tym razem przedstawiony  projekt  planu zmienia jedynie ilość i lokalizację projektowanych kolei linowych z 3 do 2 w rejonie hali. Nie wprowadza żadnej zabudowy hotelowo-apartamentowej. Nie będzie powodował kosztów za strony gminy na samo sporządzenie dokumentacji oraz na budowę i pozyskanie gruntów niezbędnych do inwestycji uzupełniającej. Jest nią droga po nowym śladzie w obecnych terenach Lasów Państwowych. Poza terenem LP jest projektowana droga wewnętrzna. Nie jest umożliwiane  połącznie drogowe ze Szczyrkiem. Jest gwarantowane zachowanie ciągłości „szlaku utopca”. Projekt jeśli zostanie zrealizowany spowoduje odtworzenie oferty narciarskiej w gminie i ożywienie ruchu turystycznego. Jeśli nie powstanie to nie spowoduje kosztów po stronie naszego budżetu. Ryzyko i pieniądze inwestora. Komplet dokumentacji przedłożonej wraz z wnioskiem znajduje się na stronie UG. W celu długofalowej poprawy stanu finansów gminnych przeprowadziłem analizy związane z poborem opłat klimatycznych oraz podatku gruntowego. Przeprowadziłem ze współpracownikami analizy możliwości ograniczenia olbrzymich w skali budżetu kosztów administracyjnych i logistycznych funkcjonowania oświaty. Będziemy kontynuować te prace. Przez lata nie zmieniało się wiele w tej materii. Proszę o cierpliwość.

Zacytuję jeszcze fragment wniosków z tegorocznego raportu o stanie gminy.

W budżecie problematyczne było wygenerowanie środków własnych na inwestycje i wkłady własne do dostępnych programów i konkursów na realizowanie różnorakich zadań w zakresie infrastruktury turystycznej, sportowej, komunikacyjnej, kulturalnej, oświatowej itp. Nie angażując środków własnych (zwykle na poziomie kilkunastu %) gmina traci możliwość wzbogacenia przestrzeni publicznej o potrzebne, podnoszące jakość życia mieszkańców i usług publicznych inwestycje. Jest to szczególnie bolesne wobec pojawiającej się dostępności różnego rodzaju programów finansowania związanych z odblokowaniem przez Komisję Europejską dużych środków należnych Polsce w programie KPO. Niezbędne jest stworzenie funduszu zabezpieczającego środki finansowe na wkłady własne i prace projektowe. Zasilić go może sprzedaż zbędnych gminie nieruchomości, a w przyszłości część wzrostu wpływów z podatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (którą należy aktywizować).  Brak środków własnych spowoduje, że utracimy szansę na wyrwanie się z błędnego koła prowadzących do stagnacji oszczędności i ograniczy funkcje publiczne samorządu. Fundusz ten jest niezbędny teraz. Za kilka lat dostępność środków zewnętrznych może się nie powtórzyć.

Tabela 1 dostępne obecnie nabory na dofinansowanie projektów

lp.instytucjazakres wsparciawysokość dofinansowania w %uwagi
1Ministerstwo Sportu i TurystykiBUDOWA, PRZEBUDOWA LUB REMONT SZKOLNEJ INFRASTRUKTURY SPORTOWEJdo 50% wydatków kwalifikowanych zadania + dodatkowe wytyczne programowe w tym związane z maksymalnymi i minimalnymi kwotami dofinansownia1) budowa pełnowymiarowych sal gimnastycznych lub hal sportowych;
2) budowa boisk;
3) budowa przyszkolnej niepełnowymiarowej krytej pływalni o dł. niecki min. 16 m;
4) budowa kortów tenisowych;
5) budowa tzw. terenowych urządzeń sportowych – rozumie się przez to np. budowę boisk do sportów plażowych i streetballa, skate parków, ścianek wspinaczkowych itp., siłownie, urządzenia sprawnościowe dla dzieci;
6) budowa kompleksów lub urządzeń lekkoatletycznych;
7) przebudowa i remont przyszkolnych obiektów sportowych.
3Ministerstwo Sportu i TurystykiBUDOWA OGÓLNODOSTĘPNEJ INFRASTRUKTURY SPORTOWEJdo 50% wydatków kwalifikowanych zadania + dodatkowe wytyczne programowe w tym związane z maksymalnymi i minimalnymi kwotami dofinansownia1) budowa treningowych sal gimnastycznych i hal sportowych;
2) budowa krytych pływalni – priorytetem będą pływalnie 25-metrowe,
3) budowa boisk do gier zespołowych;
4) budowa obiektów lekkoatletycznych;
5) budowa syntetycznych torów saneczkarskich;
6) budowa strzelnic sportowych.
6Ministerstwo Sportu i TurystykiPROGRAM ROZWOJU TRAS DO NARCIARSTWA BIEGOWEGOdo 50% wydatków kwalifikowanych zadania + dodatkowe wytyczne programowe w tym związane z maksymalnymi i minimalnymi kwotami dofinansowniaMożliwe jest uzyskanie dofinansowania na:
1) obligatoryjny zakres rzeczowy zadania składający się z:
• budowy lub modernizacji narciarskiej trasy biegowej,
• budowy, modernizacji lub remontu instalacji do naśnieżania tras,
• budowy lub modernizacji instalacji oświetleniowej trasy biegowej.
2) fakultatywne elementy zadania inwestycyjnego tj.:
• zaplecze sanitarno-szatniowego obejmującego szatnie, sanitariaty, pomieszczenie gospodarza obiektu,
• zaplecze magazynowe,
• sprzęt do utrzymania tras i zakładania śladu (ratrak/ciągnik).
9Lokalna Grupa Działania Cieszyńska KrainaPlan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-202775% = około 720.000,001. Cel – Rozwój turystyczny i rekreacyjny obszaru LSR
2. Cel – Wzrost poziomu spójności, aktywizacji i integracji społecznej obszaru LSR
3. Cel – Rozwój zielonej gospodarki
11Samorząd Województwa SląskiegoKPO   B3.1.1 Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich100% netto
Możliwość wsparcia budowy/ przebudowy/ remontu infrastruktury technicznej na obszarach wiejskich dla gmin m.in. w zakresie: budowy/ modernizacji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez JST (w ramach inwestycji B3.1.1– Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich) Zakres wsparcia – budowa, rozbudowa lub modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę lub odprowadzenia ścieków, na terenach wiejskich, znajdujących się poza aglomeracjami ściekowymi, na obszarze należącym do gminy wiejskiej lub miejsko – wiejskiej z wyłączeniem miast powyżej 5 tysięcy mieszkańców.
12Samorząd Województwa SląskiegoKPO    B3.3.1 Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich.100% nettoMożliwość poprawy retencji wodnej (w ramach inwestycji B3.3.1 – Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich) – przedsięwzięcia związane z budową, przebudową, odbudową, rozbudową urządzeń melioracji wodnych oraz niewielkich urządzeń wodnych (w szczególności ograniczających odpływ wody, z uwzględnieniem jej retencjonowania), w celu rozwoju ogólnopolskiego systemu retencji wodnej na obszarach wiejskich, realizowane na terenach rolniczych. Możliwa będzie również realizacja inwestycji na wiejskich terenach zurbanizowanych pod warunkiem, że inwestycje oprócz gromadzenia wody, będą również wywierały pozytywny wpływ na grunty rolne lub leśne.
14FEdSL – inwestycje ZIT9.1 ZWIĘKSZENIE ROLI KULTURY I TURYSTYKI W ROZWOJU SUBREGIONALNYMdo 85% około 5.039.148,00 złBudowa turystycznej trasy rowerowej na terenie gminy Brenna (fragment trasy Brenna – Szczyrk)
15FEdSL – inwestycje ZIT9.1 ZWIĘKSZENIE ROLI KULTURY I TURYSTYKI W ROZWOJU SUBREGIONALNYMdo 85% około 2.141.640,00 złViaDucalis (budowa odcinka szlaku rowerowego z Cieszyna do Bielska-Białej na terenie gminy Brenna)
16FEdSL2.12 Gospodarka odpadami
komunalnymi
do 85%typ projektów 2) Punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
18ŚUW KatowiceRządowy Fundusz Rozwoju Drógdo 55%zadania polegające wyłącznie na remoncie dróg powiatowych lub gminnych
19ŚUW KatowiceRządowy Fundusz Rozwoju Drógdo 55%zadania polegające na budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych lub gminnych
27INTERREG Polska-Słowacja 2021-2028Priorytet 3. Twórcze i atrakcyjne turystycznie Pograniczedo 80% oraz                  minimalne 200 000 EUR, maksymalne 4 000 000 EUR, przy czym dofinansowanie na jednego partnera nie może być wyższe niż 2 000 000 EUR  Dofinansowanie projektu zawierającego wyłącznie działania miękkie: minimalne 200 000 EUR, maksymalne 700 000 EURCel szczegółowy: wzmacnianie roli kultury i zrównoważonej turystyki  w rozwoju gospodarczym, włączeniu społecznym i innowacjach społecznych.
1. wspieranie rozwoju transgranicznych konkurencyjnych / innowacyjnych / zintegrowanych produktów / usług / ofert turystycznych, w celu zwiększenia roli kultury i turystyki w rozwoju gospodarczym i włączeniu społecznym,
2. zachowanie, udostępnienie i promocja materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz przyrodniczego o znaczeniu transgranicznym,
3. tworzenie systemów informacji i promocji turystyki, które popularyzują OW jako atrakcyjny cel turystyczny,
4. budowa kapitału ludzkiego i podnoszenie poziomu wiedzy szczególnie w zakresie upowszechniania praktyk zrównoważonej turystyki i wymagań Europejskiego zielonego ładu (w tym Nowy europejski Bauhaus) oraz kompetencji cyfrowych.
28WFOŚiGW KatowiceZielona przestrzeńdof. Dotacja 80% kosztów kwalifikowalnych (kk)Celem konkursu jest utworzenie na terenie ogólnodostępnym, będącym we władaniu jednostki samorządu terytorialnego, terenów zieleni służących dostosowaniu przestrzeni publicznej do potrzeb społecznych oraz umożliwienie społeczeństwu korzystania z ich walorów, zwiększając zaangażowanie społeczności lokalnej.
31WFOŚiGW KatowiceEkopracownia pod chmurkąDotacja będzie udzielana z uwzględnieniem efektów zadania i możliwości finansowych Funduszu do wysokości 80% kosztów kwalifikowanych z zastrzeżeniem, że maksymalna kwota dotacji nie może przekroczyć 70.000 zł.Celem konkursu jest utworzenie na terenie należącym do placówki oświatowej pracowni dedykowanej prowadzeniu zajęć dydaktycznych na świeżym powietrzu z zakresu przyrody, biologii, ekologii, geografii, geologii itp. w szkołach podstawowych oraz szkołach średnich.
32WFOŚiGW KatowiceOchrona Wódpożyczka umarzalna do 100% kosztów kwalifikowalnychOW 1. Poprawa jakości wód powierzchniowych i podziemnych, w tym ochrona wód ujmowanych do celów pitnych:OW 1.2. Inwestycje z zakresu gospodarki ściekowej, dofinansowane ze środków zagranicznych
OW 1.3. Budowa, rozbudowa lub modernizacja oczyszczalni ścieków komunalnych na terenie aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) powyżej 2000
OW 1.4. Budowa lub modernizacja sieci kanalizacji w aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) powyżej 2000
OW 1.5. Budowa oczyszczalni przydomowych, systemów kanalizacji oraz podłączeń budynków do kanalizacji
OW 1.6. Budowa i modernizacja oczyszczalni ścieków przemysłowych lub bytowych oraz systemów odprowadzania ścieków
OW 1.7. Budowa i modernizacja obiektów gospodarki osadowej w zakresie przeróbki osadów ściekowych z oczyszczania ścieków komunalnych.
OW 1.8. Inwestycje związane z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń odprowadzanych w ściekach, wodach opadowych, roztopowych lub ze źródeł rolniczych, a zwłaszcza substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, oraz właściwym utrzymaniem systemów odprowadzania ścieków.

WYBORY WÓJTA GMINY BRENNA 2024

Szanowni Państwo

Będę w najbliższych wyborach ubiegał się o stanowisko Wójta Gminy Brenna. Zarejestrowaliśmy komitet wyborczy wyborców pod nazwą „ODPOWIEDZIALNY ROZWÓJ”. Komitet nie jest związany z żadną partią polityczną oraz jakąkolwiek grupą przedsiębiorców lub instytucją. Inicjatywa w kwestii mojej kandydatury pochodzi od obecnego radnego Pan Jana Stasia i związanej z nim grupy radnych z klubu „Wspólny cel”.

Chciałbym się Państwu przedstawić i wskazać motywację mojego działania.

  • Na jednym z niedzielnych spacerów.
  • Zwykle niedzielny rodzinny spacer to 10km po graniach w naszej Gminie.
  • W tygodniu w nieco szybszym tempie z przyjacielem robię przegląd obwałowań Brennicy.

Moja rodzina związana jest z Brenną. Ojcowiznę, na której pozostał brat Dariusz (prowadzi sklep MAJSTER przy OSP w Brennej) stanowi gospodarstwo na zboczu Równicy. Najstarsze zapisy na nagrobku pra, pra dziadka na cmentarzu ewangelickim w Brennej sięgają roku 1865. Mama pochodziła ze wschodnich kresów RP.  Chodziłem do Liceum Osuchowskiego w Cieszynie. Studiowałem geodezję inżynieryjno-przemysłową na AGH w Krakowie. Na tej samej uczelni poszerzałem później wiedzę na studiach podyplomowych w zakresie prawnej obsługi nieruchomości oraz szacowania wartości nieruchomości. Uczęszczałem również na zajęcia w zakresie planowania przestrzennego na Politechnice Śląskiej. Uzyskałem uprawnienia państwowe pilota wielowirnikowców do lotów poza zasięgiem widoczności (BVLOS). W Krakowie też 35 lat temu znalazłem towarzyszkę życia, Alinę.  Pracuję jako geodeta od 1989 r. Własną działalność gospodarczą zarejestrowałem w Brennej w 1991 r. i prowadzę ją nieprzerwanie wraz z żoną, która jest geodetką i licencjonowanym pośrednikiem w handlu nieruchomościami. Działalność zawodowa oparta na pracowitości i kompetencjach pozwoliła nam zakupić działkę w Brennej na Markówce, wybudować na niej dom i lokale biurowe, i godnie żyć. Pracując miałem okazję poznać osobiście wielu mieszkańców Gminy oraz przedeptać praktycznie każdy skrawek terenu.

Nie należałem do partii politycznej. Nie pracowałem jako urzędnik w administracji publicznej, natomiast z racji wykonywanego zawodu, stale stykałem się z tą administracją lub brałem udział w czynnościach z zakresu jej kompetencji. Gro obrotów firmy to zamówienia, pozyskiwane poprzez postępowania przetargowe od samorządów powiatowych. Pracowaliśmy także dla Agencji Restrukturyzacji Rolnictwa, Wód Polskich, kilku Nadleśnictw. Doświadczenie zawodowe spowodowało, że o jakości administracji publicznej nie mam dobrego zdania.

Moim zdaniem, najlepiej funkcjonuje samorząd najniższego szczebla, czyli gminny. W naszej gminie,  w ostatniej kadencji samorząd działał niestety słabo. To jeden z powodów, dla których kandyduję. Chciałbym to poprawić. Staram się dobrać do współpracy odpowiednich ludzi – kandydatów do Rady Gminy. Tworzymy komitet wyborczy pod nazwą „ODPOWIEDZIALNY ROZWÓJ”. Od siebie dodałbym jeszcze dwa słowa: UCZCIWOŚĆ I KOMPETENCJE.

Poprawa nieefektywnej działalności samorządu w mijającej kadencji, to jeden z powodów mojego kandydowania. Kolejnym jest negatywna ocena działalności Wójta w ostatniej kadencji. Źle oceniam aktywne wspieranie zabudowy Hali Jaworowej, wprowadzenie w życie umowy wieloletniej dzierżawy parkingu przy hotelu „Kotarz”, dopuszczenie do zapaści finansów publicznych Gminy.

Uważam też, że wygląd przestrzeni publicznej w naszej Gminie, zwłaszcza w Brennej nie zachęca do spędzania tam wolnego czasu. Brak oświetlonego, bezpiecznego, czystego miejsca na wieczorne spacery i spotkania plenerowe, jazdę na rolkach czy bieganie. To kolejny powód, dla którego kandyduję.

Lubię swoją dotychczasową pracę, ale na tym polu jestem już wystarczająco spełniony. W życiu zawodowym podejmowałem wyzwania. Próba wzięcia odpowiedzialności za poprawę jakości życia mieszkańców naszej Gminy to wyzwanie, które bardzo mnie motywuje.

Zarys programu wyborczego znajdziecie Państwo we wcześniejszym wpisie:

wybory samorządowe 2024 – jak to zrobić

Szczegóły przedstawimy na oficjalnej stronie komitetu wraz z listą kandydatów na radnych. Będziemy też chcieli spotykać się z Państwem na żywo w kilku lokalizacjach. Od 12 lutego będę też osobiście do dyspozycji w sprawach związanych z wyborami samorządowymi w biurze mojej firmy w Brennej ul. Wyzwolenia 19a (1 p.) od godziny 18 do 19. Będę również odpowiadał na maile adresowane do KWWOR@brenna.com.pl.

wybory samorządowe 2024 – jak to zrobić

Przedstawiam kilka tematów, które mogą być przedmiotem zainteresowania nowego samorządu. Zapraszam do dyskusji.
Kolejność nie musi mieć związku z ważnością:
1. Obumierająca turystyka narciarska. Ze względu na degradację infrastruktury opuścili nas miłośnicy zimowego szaleństwa. Jeżdżą w Szczyrku, Ustroniu, Wiśle. Tam też zostawiają pieniądze w hotelach i restauracjach. Światełko w tunelu to rozbudowa stacji narciarskiej Dolina Leśnicy. Stoją natomiast stare wyciągi na Węgierskim i w Centrum? Budowa wyciągu krzesełkowego na Leśnicy otwiera możliwość aktywizacji letniej turystyki pieszej i rowerowej (vide: Skrzyczne, Czantoria, Palenica). Rolą władz gminy nie jest budowanie takiej infrastruktury, ale zabieganie o inwestorów poprzez planowanie przestrzenne i wspieranie w procesach administracyjnych związanych z uzyskiwaniem decyzji środowiskowych i pozwoleń na budowę.

Istotne jest dbanie w procesach inwestycyjnych o szeroko rozumiany pożytek publiczny, związany z potencjalnymi wpływami podatkowymi, a także z tworzonymi miejscami pracy. Pożytki nie są związane wyłącznie bezpośrednio z powstającą infrastrukturą. Turyści zostawiają pieniądze w miejscach noclegowych już istniejących (a jest ich niebagatelna liczba), w restauracjach, u organizatorów konnych przejażdżek i kuligów. Na tym się jednak podaż kończy. Znaczne grono nocujących u nas gości, udaje się do sąsiednich miejscowości aby urozmaicić sobie pobyt, korzysta z wielu lokalnych atrakcji turystycznych, których u nas brakuje. Atrakcji tych nie stworzy jednak urząd, ale przedsiębiorcy (lokalni i zewnętrzni), którzy kierują się analizą otoczenia biznesowego w danej lokalizacji. Jednym z istotnych składników tego otoczenia jest sprawna, przewidywalna, kompetentna administracja samorządowa.

Ostatnia kadencja samorządowa nie jest przykładem zgodnego, skutecznego dbania o rozwój Gminy przez Wójta i Radę. Słyszałem wzajemne zarzuty na sesjach Rady i w mediach lokalnych. Brak spójnego działania kontestowali niedoszli inwestorzy na Hali Jaworowej, rozpowszechniając negatywne opinie o władzach i mieszkańcach Gminy Brenna. W wyborach Wójta i Radnych głosujemy bezpośrednio na ludzi których znamy lub możemy łatwo poznać i porozmawiać o ich pomysłach na rozwiązywanie istotnych problemów.

2. Na końcu doliny Leśnicy, dużym staraniem osób prywatnych funkcjonują rekreacyjne biegowe trasy narciarskie. Inicjatywa warta wsparcia w rozwoju. Nie należy wysyłać wszystkich biegaczy na Kubalonkę. Poza udostępnianiem lodowiska, OPKiS prowadzi wypożyczalnie nart biegowych. Nie ma jednak w pobliżu, choćby krótkich tras do biegania. Można to (wydaje się niezbyt wielkim kosztem) rozwinąć, poprzez przygotowywanie i utrzymywanie w sezonie zimowym kilkuset metrów trasy biegowej, po jednym z wałów Brennicy. Da to turystom kolejną alternatywę spędzania czasu w naszej gminie i wydawania pieniędzy (w pensjonatach, hotelach, małej gastronomii…). Można też organizacyjnie wspomóc naszych mieszkańców prowadzących działalność w zakresie kuligów.

3. W Brennej i Górkach powstało ok. 3000 miejsc noclegowych, zwykle w niewielkich indywidualnych obiektach. Lokale na wynajem rekreacyjny i długoterminowy powstają nadal. Magnesem jest doskonałe położenie komunikacyjne Górek, a także walory krajobrazowe całej gminy. Eksploatacja tych atutów jest jednak na wyczerpaniu. Miedzy innymi podaż miejsc noclegowych rośnie szybciej niż ruch turystyczny. Konieczne jest powstanie większej ilości atrakcji turystycznych, kulturalnych, miejsc publicznej rekreacji i wypoczynku, infrastruktury dla turystyki rowerowej, miejsc oferujących rozrywkę i gastronomię (takie miejsca pojawiają się np. w mapach google). Sąsiedni Ustroń zostawił nas mocno z tyłu. Poprawa dostępności komunikacyjnej Ustronia i Wisły związana z modernizacją linii kolejowej na Śląsk tylko zwiększy ten dystans.

Potrzebny jest rozwój przestrzeni publicznej przy Brandysie w Górkach. Można pozyskać teren przylegający do Brennicy i zmienić organizację ruchu (ograniczyć) na ul. Sportowej. Komunikacja pomiędzy częścią plażową, a handlowo rozrywkową za drogą powinna być bezpieczna. Potrzebne są miejsca parkingowe, boiska wielofunkcyjne, ładowarki dla rowerów, miejsca na sezonową gastronomię. W Brennej, w rejonie amfiteatru ograniczenia są dużo większe. Dochodzi jeszcze potrzeba utworzenia nowego boiska sportowego i jego zaplecza w związku ze zwrotem wywłaszczonego, użytkowanego wbrew celom wywłaszczenia terenu pierwotnym właścicielom. Taki teren wspólny dla wszystkich wsi naszej gminy trzeba nabyć. Nie powinien to być jednak grunt w najdroższych lokalizacjach. 1 ha drogiego terenu budowlanego to kilka mln zł. Za tą kwotę można urządzić boisko z podstawowym zapleczem. W okolicy amfiteatru, w centralnym punkcie Gminy nie ma publicznej przestrzeni spacerowej, która mogłaby być wizytówką Brennej. Potrzebujemy czegoś na wzór alejki spacerowo-rowerowej w Ustroniu na Zawodziu (polecam na wieczorny spacer lub jazdę na rolkach). Taka dominanta architektoniczna lub przestrzenna jest potrzebna do tworzenia pozytywnego wizerunku gminy zabiegającej o ruch turystyczny. Odwraca się tendencja likwidowania lokalnych posterunków policji. Trzeba wykorzystać okazję, przygotować lokalizację i zabiegać w administracji rządowej o przydzielenie obsady gminnego posterunku policji. Powraca ponownie problem z zaprojektowaną rozbudową hotelu Kotarz. Jego osią jest umowa dzierżawy zawarta (na okres 30 lat) z właścicielem hotelu na gminny teren przylegającego do hotelu parkingu. Eskalowanie konfliktów poza pewną granicę powoduje, że nie da się już konstruktywnie rozmawiać. Przegrywają wszyscy. Słusznie zablokowaliśmy zamiar zabudowy Hali Jaworowej. Argumentowałem rok temu na sesji, aby hotele lokalizować w dolinie, a spacerować po górach (linki do wypowiedzi publicznych zainteresowanych stron i znajdują się w we wcześniejszych wpisach na blogu). Same szlaki górskie i widoki nie przyniosą nam jednak przychodów. Potrzebujemy infrastruktury i turystów. Potrzebujemy w samorządzie ludzi mających odwagę rozwiązywać trudne tematy i prowadzić publiczny dialog.

4. Masowa zabudowa letniskowa na terenach rolnych, która lokalizuje się zwłaszcza przy potoku Leśnica nie jest dobrą wizytówką Gminy. W konkretnej lokalizacji, poniżej kościoła stoi ok. 100 „nie budynków”, w których latem przebywa kilkaset osób. Obiekty 'wyrosły” na terenie nieprzeznaczonym pod zabudowę. Bez stosownego uzbrojenia, brak kanalizacji i wodociągu. Oglądałem wyniki badania wody z potoku Leśnica, pobranej poniżej „osiedla”, zdecydowanie nie polecam z tą wodą kontaktu. Może nie ma to bezpośredniego związku, ale tolerowanie takiego sposobu wykorzystania terenu, stawia pod znakiem zapytania wydawanie pieniędzy publicznych na planowanie przestrzenne. Nie jest to też uczciwe, a na pewno w stosunku do inwestorów nabywających grunty budowlane i budujących osadniki, oczyszczalnie lub przyłączających się do kanalizacji. Chętnie widziałbym twórców dzikiej zabudowy w gronie właścicieli domków rekreacji indywidualnej, zlokalizowanych w przeznaczonym do tego obszarze, z cywilizowanym odprowadzeniem ścieków i odbiorem śmieci, że nie wspomnę o podatkach lokalnych od nieruchomości. Problem cały czas narasta. Pochylając się nad Doliną Leśnicy należy odnieść się też do pomysłów tworzenia połączenia drogowego przez Leśnicę do Wisły (analogiczny jak przez Bukową do Szczyrku). Podzielam pogląd zamieszkującego naszą gminę uznanego architekta Pana Roberta Koniecznego, że zamknięta komunikacyjnie dolina jest naszym krajobrazowym i przestrzennym atutem. W Polsce nie ma wiele takich miejscowości. Połączenia przez górskie granie powinny być dostępne dla ruchu pieszego rowerowego i narciarskiego, to wystarczy.

5. Cokolwiek wymyślimy dla polepszenia jakości życia i zamożności mieszkańców, będzie to wymagać stabilnego i zasobnego budżetu Gminy. Potrzeb jest mnóstwo. Chodniki na Leśnicy, na Lachach (zanim ktoś zginie) na Szpotawicach i w kilku innych lokalizacjach. Brak lub zła jakość nawierzchni gminnych uliczek. Wykluczenie z komunikacji publicznej części obszarów Górek i Brennej. Brak sieci wodociągowej w części Górek i większości obszaru Brennej. Zły stan sanitarny potoków (cieknące szamba). Brak monitoringu jakości powietrza. Nieuporządkowana przestrzeń publiczna w centralnych punktach Górek i Brennej. Brak tras rowerowych pozwalających dojechać z Górek do Brennej poza drogą powiatową. Braki w oświetleniu ulicznym i w miejscach publicznych. Chaos w zakresie parkingów publicznych. Brak miejsc spacerowych w centralnych punktach Górek i Brennej oraz przestrzeni parkowo-wypoczynkowej. Brak punktów ładowania samochodów elektrycznych.

W gminie funkcjonuje obecnie budżet naprawczy, na którego ratowanie zostały wyemitowane przez Gminę obligacje. Nie jest to prawdziwa naprawa finansów, a jedynie zabieg księgowy sam w sobie kosztowny. Wykup tych obligacji będzie istotnym obciążeniem w przyszłych latach (od 2025 r.). Brakuje nam środków na wkłady własne, konieczne dla pozyskiwania dostępnych dotacji. Istotne zwiększenie dochodów budżetu może nastąpić jedynie, poprzez aktywne zabieganie o kapitał inwestycyjny. Zarówno drobnych jak i dużych inwestorów. Duże projekty infrastrukturalne o ile będą zgodne z przyjętą rządową strategią zrównoważonego rozwoju mają ponadto szanse na istotne zewnętrzne środki publiczne. Warunkiem koniecznym rozwoju jest jednoznaczne określenie kierunków rozwoju Gminy i konsekwentne, spójne działania władz samorządowych na rzecz ich realizacji. Określenie dla tych celów obszarów przestrzennych i zapisów w planach zagospodarowania przestrzennego. Oferowanie inwestorom sprawnego przeprowadzania niezbędnych zmian planistycznych. Zabezpieczanie interesów Gminy i gwarantowanie realizacji celów inwestycyjnych, poprzez możliwości jakie dają ustawowe regulacje w zakresie zintegrowanych planów inwestycyjnych. Widoczny od kilku brak współdziałania pomiędzy Wójtem i Radą Gminy, jeśli nie jest częścią przyczyn stagnacji to na pewno nie pomaga kreować pozytywnych rozwiązań. Można to poprawić 7 kwietnia 2024.

Hala Jaworowa, kolejny sezon.

Z końcem kwietnia właściciel terenu ponownie wystąpił do Wójta Gminy Brenna o wprowadzenie zmian do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie góry Kotarz. Zmiana jak wynika z treści wniosku powodowana jest modyfikacją koncepcji inwestycji.

Chciałbym podzielić się uwagami z pierwszego czytania wniosku. Może uda się przeprowadzić wnikliwą analizę proponowanych zmian i publiczną konsultację przed podjęciem stosownych uchwał Rady Gminy w tej sprawie.

W części I uwagi wymaga projektowana budowa hotelu i potrzeba powiększenia terenów budowlanych. Tym razem jest on na dole w rejonie ul. Bukowej. Inwestor ma tam już jednak sporo terenu budowlanego. Trzeba ustalić wielkość proponowanego obiektu hotelowego i aquaparku pod kątem potrzeb komunikacyjnych, parkingowych i dostępnego uzbrojenia. Jakie obowiązki spadną z tego na Gminę. Część II dotyczy wyciągów i ścieżki koronami drzew. Jest tam mowa o obiektach gastronomicznych. Powinno się doprecyzować jakie obiekty gastronomiczne są planowane (wielkość, czy będą to budynki). Lokalizacja obejmuje las pomiędzy halą, a szczytem Kotarza. Jak pamiętam były tam zastrzeżenia ekologów. Część III dotyczy drogi wewnętrznej do polany. Tu istotny jest obowiązek Gminy polegający na skomunikowaniu końca tej drogi z siecią dróg publicznych (jaki standard drogi jest niezbędny Inwestorowi i czy jesteśmy jako Gmina w stanie finansowo podołać budowie?). Podobno Urząd Gminy prowadzi już prace przygotowawcze do budowy kolejnego odcinka drogi do osiedla Kotarz. Warto zapoznać się z parametrami i szacunkowym kosztem takiego projektu. Brak dostępu do zaplanowanej drogi wewnętrznej to już bliżej zagrożenia sądem, o którym wspominał na sesji Pan Wójt. I ostatni temat to koszt przeprowadzenia zmian planistycznych. Inwestor uzyskał nie tak dawno zmiany zgodne z jego zamiarami. Nieoficjalnie usłyszałem kwotę realizacji zmian planistycznych w wysokości 150tyś zł. Może przy kolejnych korektach Inwestor powinien partycypować w kosztach. Formalnie MPZP jest finansowany przez Gminę, ale można zaproponować inny sposób udziału w finansowaniu.

Sprawa rodzaju i zakresu zmian wymaga bardzo starannej analizy. Zróbmy to lepiej niż poprzednio.

Hala Jaworowa, samorząd lokalny, zasady demokracji.

Ostatnia sesja Rady Gminy Brenna (16.05.2022 R.) uwypukliła kilka zdarzeń w życiu społecznym, które warto odnotować.
ad rem: Materialnym śladem sesji jest uchylenie uchwał otwierających proces zmian w możliwościach inwestycyjnego zagospodarowani Hali Jaworowej. Samo zdarzenie nie jest chyba w tej historii najistotniejsze i chciałbym tutaj podzielić się refleksją.

Z pozytywnych aspektów: Zadziałała formuła samorządu lokalnego wybieranego bezpośrednio i odpowiedzialnego przed wyborcami. Spontaniczna reakcja mieszkańców, artykułowanie swojego stanowiska w istotnych dla gminy sprawach w zgodzie z porządkiem prawnych i kulturą osobistą przełożyły się na publiczną dyskusję oraz zmianę decyzji Rady.

Nie brak też zjawisk negatywnych i smutnych. Pani radna Małgorzata Greń opisała w wystąpieniu publicznym sposób przygotowania i przebieg procesu decyzyjnego w sprawie zmiany planu zagospodarowania na Kotarzu. Interakcje pomiędzy Inwestorem, Zarządem Gminy i Radą Gminy nie mogą być określone jako poprawne. Inicjator zmian oprócz zakresu przestrzennego obejmującego całą polanę z łącznikami na drogi w dół do osiedla na Kotarzu i w górę do Szczyrku, na przełęcz nie podzielił się z Radą i mieszkańcami konkretnymi planami inwestycyjnymi. Wypowiedź Pani Małgorzaty Greń znajduje się pod tym linkiem.  https://youtu.be/IzP8b0xDCKg?t=3480. Z kolei, Rada Gminy mimo wiedzy o prowadzonych od miesięcy przez Wójta i Inwestora negocjacjach podejmuje uchwałę o umożliwieniu zmian planistycznych bez analiz i konsultacji. Czyli Inwestor i Zarząd Gminy, którzy jak wynika z przebiegu sesji nie cieszą się pełnym zaufaniem Rady dostają od tej Rady swoistą carte blanche na przygotowanie zmiany planu zagospodarowania. Wypowiedź radnego Pana Jan Stasia znajduje się pod tym linkiem. https://youtu.be/IzP8b0xDCKg?t=4275.

Chciałbym doprecyzować, że moje rozumienie konkretnych zamiarów inwestycyjnych jest istotnie różne od prezentowanego na sesji przez przedstawiciela Inwestora. Żeby uczciwie ocenić potrzebę zmian planistycznych i atrakcyjność inwestycji dla społeczności lokalnej powinniśmy poznać kilka szczegółów. Informacje te ze strony Inwestora i tak muszą pojawić się w trakcie planowania, natomiast zapewne były już sprecyzowane przed podjęciem decyzji o zakupie terenu, zleceniu prac projektowych i rozpoczęciu negocjacji z Zarządem Gminy. Jaka jest docelowa ilość miejsc noclegowych? Jaka jest forma przestrzenna obiektów budowlanych (jeden obiekt, wiele rozproszonych)? Jakie są przewidywane obiekty towarzyszące i forma ich dostępności (baseny, SPA, restauracje, handel, usługi)? Jakie jest planowane wykorzystanie terenów objętych planem, a nie zabudowywanych? Jaka jest koncepcja komunikacji i jej ilościowy wpływ na ruch samochodowy lub autokarowy? Jaki pomysł na sposób odbioru ścieków w kontekście ujęcia wody pitnej zlokalizowanego pod zboczem Kotarza? Jaki jest przewidywany pobór wody z ujęć głębinowych i jak wpłynie to na zasoby wody dla istniejącego osiedla na Kotarzu? Jak będą odbierane odpady szczególnie w okresie zimowym? Mimo deklaracji pełnej transparentności zamiarów ze strony Inwestora, mimo pytań z sali, nie padły konkretne informacje o rozmiarach przedsięwzięcia. W szczególności o kształt obiektu objętego już gotowym projektem zamiennym dla schroniska, którego parametrów nie znał nawet inicjujący zmiany Wójt Gminy. Jeżeli jak wieść niesie, obiekt ma 6 kondygnacji i 300 apartamentów, a Inwestor potrzebuje dodatkowo kilku hektarów. Można więc przypuszczać, że budowa istotnie wpłynie na wiele aspektów życia mieszkańców , krajobraz i środowisko. Nie zakładam a’priori, że musi to oznaczać coś złego, ale czemu oczkuje się zgody i współfinansowania, bez możliwości oceny skutków i kosztów.

W wypowiedzi Pana Wójta bardzo zmartwił mnie wątek dotyczący potencjalnych odszkodowań dla Inwestora, mogących zrujnować na wiele lat finanse naszej gminy. Nie padły na sali konkretne podstawy do takich roszczeń. Osobiście pewnie zapytam Pana Wójta, natomiast Rada Gminy powinna to stanowczo przeanalizować. Czyli ustalić z Panem Wójtem potencjalne podstawy roszczeń i uzyskać opinię prawną na ten temat. Skala i prawdopodobieństwo zagrożenia dla finansów gminy w opisywanym przez pana Wójta rozmiarze powinny być publicznie znane. Fragment wypowiedzi Pana Wójta dotyczący zagrożenia roszczeniami w przypadku odstąpienia od zmiany planu znajduje się pod tym linkiem. https://youtu.be/IzP8b0xDCKg?t=2074.

W wypowiedzi Pana Wójta znajduję jeszcze jedne wątek, z którym chciałbym polemizować. Prawdopodobnie nie znam istotnych szczegółów sprawy inwestycji na Kotarzu, które wpłynęły na ocenę spontanicznego społecznego sprzeciwu dotyczącego zwłaszcza stylu prowadzonego procesu legislacyjnego zmian w planie zagospodarowania. Przedmiotowy fragment wypowiedzi Pana Wójta znajduje się pod tym linkiem. https://youtu.be/IzP8b0xDCKg?t=2025. Moja ocena zachowania społeczności lokalnej jest diametralnie inna. Mieszkańcy wykazali się zainteresowaniem w kształtowaniu przyszłości swojej gminy. Skorzystali z podstawowych przywilejów i zasad demokracji, czyli jawności w stanowieniu prawa lokalnego i prawa do kontroli wykonywania reprezentacji przez swoich radnych. Prawa do udziału w życiu społecznym poprzez dialog. Nie było palenia opon, gróźb, niestosownych zachowań. Była troska o swoją przyszłość, środowisko, jakość życia, przekonanie, że prawo lokalne tworzą reprezentanci mieszkańców zgodnie z ich wolą.

Na koniec zachęcam zainteresowanych do zapoznania się moją wypowiedzią podczas sesji. Intencją było przekazanie, że powinniśmy wiedzieć na co się decydujemy w sprawie zmian zagospodarowania Kotarza. Nie jest to aroganckie „nie, bo nie”. To jest „NIE” na ignorowanie praw podstawowych mieszkańców gminy do samostanowienia w granicach kompetencji przewidzianych prawem dla samorządu. https://youtu.be/IzP8b0xDCKg?t=1641.

I jeszcze podziękowania dla Przewodniczącego Rady za umożliwienie wypowiedzi reprezentantom wszystkich stron przed przystąpieniem do głosowania.

Andrzej Kozieł

mieszkaniec wsi Brenna

Tym razem nie zawodowo tylko społecznie – Hala Jaworowa.

List otwarty do Radnych Gminy Brenna głosujących za w sprawie uchwały nr XXXVII/318/22 dnia 12 kwietnia 2022 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Brenna dla terenu Hali Jaworowej i zbocza góry Kotarz.

Szanowni Państwo

Proces przygotowania inwestycji obejmującej kilkadziesiąt hektarów Hali Jaworowej i zbocza góry Kotarz intrygował opinię naszej społeczności lokalnej i nie tylko przez wiele lat. Był przedmiotem burzliwych dyskusji prowadzonej w mediach, na sesjach Rady Gminy, angażował wysokich rangą przedstawicieli rządu, środowiska ekologów i wielu innych. Uchwalenie w 2020 r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu dopuszczającego budowę schroniska turystycznego i rozległej infrastruktury rekreacyjno‑turystycznej było w mojej ocenie rozsądnym kompromisem pomiędzy troską o krajobraz i środowisko, rozwojem Gminy Brenna i realizacją zamiarów biznesowych właściciela terenu. Państwa decyzja o ponownym otwarciu tego zakończonego właśnie procesu budzi moje i wielu moich przyjaciół mieszkających w naszej gminie głębokie zaniepokojenie. Dlatego chciałby poznać i ocenić przesłanki jakie skłoniły Państwa do podniesienia ręki za poparciem wniosku inwestora o rozpoczęcie procesu mającego umożliwić tworzenie bazy hotelowo-apartamentowej na całym obszarze Hali Jaworowej i prowadzącego do utworzenia połączenia drogowego Brennej ze Szczyrkiem (ul. Hołcyna – Przełęcz Salmopolska) m.in. szlakiem turystycznym na grani Kotarza. Powyższe cele odczytałem wprost z uzasadnienia uchwały nr XXXVII/318/22 dostępnego w artykule na stronie wiadomosci.ox.pl/. Jeszcze dla orientacji szerokiej publiczności Hala Jaworowa to ok. 25ha położonej na wys. 900 m.n.p.m. pod szczytem góry Kotarz górskiej polany z zapierającymi dech pięknymi widokami. W uzasadnieniu uchwały wypunktowanych jest 5 celów planowanych przez inwestora. Pierwsze 3 poruszyłem powyżej i są to budowa obiektów wypoczynkowych oraz dwóch odcinków dróg. 4 cel, to budowa sieci uzbrojenia terenu do planowanych obiektów od szczytem góry, które same w sobie nie stanowią inwestycji cennej dla naszej Gminy.  5 cel zakłada budowę kolei kanapowej łączącej Brenną ze Szczyrkiem w połączeniu z rezygnacją (cytuję uzasadnienie uchwały) „z części wyciągów i tras narciarskich planowanych na zboczach góry Kotarz celem zminimalizowania ingerencji w istniejące zasoby leśne na zboczach góry na rzecz skomunikowania Hali Jaworowej z górą Kotarz”. Pomysł skomunikowania nie drogowego Brennej ze Szczyrkiem jest interesujący i podejmowany bez powodzenia w różnych wariantach od lat 90 ub.w. Uprawdopodobnienie jego realizacji wymaga jednak zmian planów zagospodarowania przestrzennego i budowy infrastruktury po stronie Szczyrku. Nie jest do tego potrzebne budowanie sieci uzbrojenia terenu i bazy apartamentowej na 25ha Hali Jaworowej. Budowę bazy hotelowej i kompleksu wyciągów oraz innych tras turystycznych przewidywał już uchwalony w 2020 plan zagospodarowania terenu. Ponadto przez zamiar skomunikowania wyciągiem hali Jaworowej z Górą Kotarz rozumiem, że do Hali planowany byłby ruch samochodowy, a kolej linowa ewentualnie łączyłaby bazę apartamentowa ze szczytem Kotarza. Odbierałoby to temu celowi wiele atrakcyjności.  

Chciałbym prosić szanownych radnych o publiczne zaprezentowanie pożytecznych dla zrównoważonego rozwoju naszej Gminy aspektów projektowanych zmian planistycznych na Hali Jaworowej. Jak inwestycja przełoży się na wpływy budżetowe, ruch samochodowy w rejonie doliny Hołcyny, przyszłe koszty utrzymania przez Gminę infrastruktury drogowej, odbioru odpadów, utworzenie nowych i trwałych miejsc pracy? Potencjalne pożytki publiczne powinny być znaczne ponieważ na drugiej szali leży wiele przyrodniczych i społecznych wartości.

Z poważaniem

Andrzej Kozieł

mieszkaniec Brennej